Backgammon to gra, której nie trzeba przedstawiać. Jej zasady również wymagają mniej wyjaśnień niż bardziej skomplikowane gry, takie jak szachy, i pozwalają na mniejszą różnorodność. Niemniej jednak istnieją pewne adaptacje i dostosowania podstawowego formatu, które przedstawimy. Prostota wynika z prostoty sprzętu do gry.
Sama plansza do backgammona jest dobrze rozpoznawalna, wyróżnia się dwudziestoma czterema trójkątami, zwanymi punktami, podzielonymi na dwa pola po dwanaście. Każdy gracz posiada piętnaście pionków, tradycyjnie pomalowanych na czarno i biało. Boisko po prawej stronie jest podzielone na planszę domową czarnych, w górnej połowie, i planszę domową białych, w dolnej części. Lewy kort jest podzielony w ten sam sposób na zewnętrzne plansze obu graczy.
Konfiguracja backgammona
Punkty są uporządkowane z perspektywy białych: najbardziej wysunięty na prawo punkt na wewnętrznej planszy białych jest pierwszy, a pozostałe są uporządkowane zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pionki są rozmieszczone w następujący sposób: pięć na szóstym punkcie, trzy na ósmym, pięć na trzynastym i dwa na dwudziestym czwartym. Pionki czarnych są rozmieszczone symetrycznie. W całej grze używane są dwie kości, przy czym każdy gracz rzuca początkowo jedną, aż do wyrzucenia dwóch różnych liczb całkowitych. Gracz z wyższym wynikiem rozpoczyna grę z dwoma wyrzuconymi liczbami.
Rozgrywka
Dwie wyrzucone za każdym razem liczby mogą być traktowane jako oddzielne rzuty, z dowolną liczoną liczbą punktów podaną przez jedną kość: zgodnie z ruchem wskazówek zegara dla białych, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara dla czarnych. Drugi pionek może zostać przesunięty o liczbę podaną przez drugą kość lub liczba ta może zostać po prostu dodana do postępu początkowego pionka. Co więcej, podwójny rzut jest używany dwukrotnie, a liczba na kościach oznacza cztery rzuty do wykorzystania według uznania gracza. Na przykład, wyrzucenie dwóch piątek uprawnia gracza do czterech oddzielnych rzutów po pięć, do wykorzystania osobno lub w kombinacjach według uznania. Każdy pionek:
- nie może poruszyć się na żaden punkt z kilkoma pionkami w przeciwnych kolorach;
- może przesunąć się na dowolny punkt z pojedynczym pionkiem w przeciwnym kolorze, eksmitując pionek na pasek;
- może użyć tylko tylu rzutów, ile można legalnie użyć:
- na przykład, jeśli tylko trójka może przesunąć pionek, rzut trójką i piątką pozwoli na użycie trójki, a piątka zostanie odrzucona;
- jeśli żaden legalny ruch nie jest możliwy, tura gracza jest pomijana, a przeciwnik rzuca i porusza się wielokrotnie, aż legalny ruch gracza jest możliwy przy określonym rzucie;
- nie może się poruszać, gdy na pasku znajdują się jakiekolwiek pionki, w takim to przypadku rzuty mogą być wykorzystywane tylko do przesunięcia pionków na planszę domową przeciwnika, przy czym rzut n powoduje przesunięcie pionka na n-ty punkt przeciwnika.
Pionki są przesuwane po planszy, dopóki wszystkie piętnaście nie znajdzie się na planszy domowej gracza.
Usuwanie pionów
Celem jest usunięcie wszystkich swoich pionów z planszy poprzez planszę domową. Pionek:
- może zostać usunięty wtedy i tylko wtedy, gdy wszystkie nieusunięte pionki znajdują się na planszy głównej gracza;
- może zostać usunięty z n-tego punktu za pomocą rzutu:
- n, lub;
- n lub wyższą, gdy na wyższych punktach nie ma żadnych znaczników: na przykład, gdy najwyższym punktem z pionkami jest czwarty punkt, wyrzucenie 3 spowoduje usunięcie pionka z trzeciego punktu, a wyrzucenie 4, 5 lub 6 spowoduje usunięcie pionka z czwartego punktu;
- może zostać przesunięty w obrębie planszy domowej zamiast usuwania pionu lub gdy usunięcie pionu jest niemożliwe.
Gdy wszystkie piony zostaną usunięte w ten sposób, gra jest wygrana.
Gra o stawkę
Stawka jest często używana, w którym to przypadku kostka podwajająca jest zwykle używana do celów rejestracji. Kostka wyświetla sześć pierwszych (niezerowych) potęg dwójki, od dwóch do sześćdziesięciu czterech. Początkowo gra się o stawkę jednostkową, dopóki gracz nie zdecyduje się zaoferować podwojenia stawki, w którym to momencie:
- przeciwnik akceptuje, oraz
- wartość stawki jest wyświetlana na kostce, jeśli wynosi sześćdziesiąt cztery lub mniej, lub;
- wartość jest zapisywana w inny sposób;
- przeciwnik zatrzymuje kostkę, a jeśli lub kiedy stawka zostanie podwojona, według własnego uznania, lub;
- przeciwnik odmawia, tracąc grę i aktualną stawkę.
Gdy gra zostanie wygrana przez gracza, który
- przeciwnik usunął co najmniej jeden pionek z planszy i traci wyświetloną stawkę, lub;
- przeciwnik nie usunął żadnego żetonu z planszy i albo:
- jest gammoned: ma wszystkie swoje pionki w ciągu pierwszych osiemnastu punktów i traci podwójną stawkę;
- jest backgammoned: ma co najmniej jedną figurę na planszy domowej zwycięzcy lub na pasku i przegrywa potrójną stawkę.
Popularne odmiany
Istnieje wiele odmian zasad gry w backgammona. Jednym z wariantów jest holenderska wersja Backgammona, która zasadniczo spowalnia tempo gry dzięki dwóm zmianom zasad:
- Wszystkie pionki zaczynają grę poza planszą i muszą być przesuwane w zwykły sposób;
- Pionek przeciwnika pojedynczo zajmujący punkt może zostać usunięty tylko wtedy, gdy co najmniej jeden z pionków gracza przejdzie na swoją planszę domową.
Jeszcze bardziej innowacyjna, spopularyzowana w amerykańskim wojsku, jest znana jako Acey Deucey, gdzie:
- Podobnie jak w wersji holenderskiej, wszystkie pionki zaczynają poza planszą;
- Nie ma wymogu przesuwania tylko pionów z planszy na planszę, jeśli takie istnieją;
- Utracona suma to stawka pomnożona przez liczbę żetonów wciąż znajdujących się na planszy;
- Nie następuje podwojenie, chyba że (zgodnie z niektórymi zasadami) zostanie wyrzucony as-dwójka - jedynka i dwójka:
- jedynka i dwójka są rozgrywane jak zwykle;
- jeśli zarówno jedynka, jak i dwójka zostały legalnie wyrzucone, następuje wyrzucenie wybranej przez gracza dwójki, czyli czterech takich samych liczb;
- jeśli wszystkie cztery takie rzuty również zostały rozegrane, kości są rzucane ponownie.
Dalsze wariacje mają tendencję do modyfikowania procedury podwajania w jakiś sposób, często w celu usprawnienia przebiegu gry. Może to mieć miejsce zwłaszcza w przypadku gry w backgammona online. Na przykład, podwojenie i potrojenie stawki odpowiednio dla gammons i backgammons może zostać pominięte, podwojenie na początkowym rzucie może wywołać automatyczne podwojenie, a gracz może mieć możliwość, akceptując podwojenie, lub automatycznie odwzajemniając ofertę.