Warcaby, na pierwszy rzut oka nie różnią się od szachów pod względem konfiguracji i celów. Sama plansza jest identyczna z szachownicą. Dzięki prostszym zasadom i mniej ograniczonej taktyce, gra może być bardziej płynna i otwarta.
Ustawienie warcabów
Plansza składająca się z 64 kwadratów, ułożonych osiem na osiem i z szachownicą (stąd amerykańska nazwa). Możemy oznaczyć te ciemniejsze i jaśniejsze kwadraty, aby uniknąć pomyłki z figurami: jest to zasadniczo szachownica. Na najbliższych dwunastu ciemnych polach z każdego z dwóch przeciwległych końców umieszcza się dwanaście pionków: białe na jednym końcu, czarne na drugim.
Istnieje zatem pełna symetria między dwoma graczami, a o tym, który z nich rozpocznie grę, może zadecydować rzut monetą.
Celem gry jest usunięcie
- wszystkich pionów przeciwnika z planszy, lub;
- wystarczającej liczby pionów przeciwnika, tak aby pozostałe piony nie mogły się legalnie poruszać.
Rozgrywka
Każdy pion, który przesunie się do najdalszego rzędu, z którego startował, ma na sobie pion tego samego koloru, tworząc podwójnego króla pionów. Każdy gracz przesuwa pionka po kolei:
- o jedno pole do przodu po przekątnej na wolne pole;
- wiele pól do przodu, aby zbić piony przeciwnika:
- pionek może przesunąć się o dwa pola po przekątnej do przodu na wolne pole, przechodząc przez pole zajmowane przez pionek przeciwnika i zbijając ją;
- jeśli możliwe jest zbicie kolejnych pionów tą samą figurą, należy to zrobić ponownie w tej samej turze;
- ruch mający na celu zbicie pionka musi zostać wykonany, jeśli jest to możliwe;
- po przekątnej do przodu lub do tyłu, jeśli król może się poruszać:
- ogólnie o jedno pole;
- o dwa pola, aby zbić pionka przeciwnika zgodnie z tymi samymi zasadami, co w przypadku pojedynczego pionka.
Gra kończy się, gdy:
- gracz nie może wykonać żadnego legalnego ruchu, ponieważ:
- wszystkie jego piony zostały usunięte, lub
- jego pozostałe piony nie mogą wykonać żadnego legalnego ruchu, lub;
- gracze zgadzają się na remis.
Postęp
Format gry w warcaby można dostosować w celu usprawnienia przebiegu gry i zniechęcenia do popełniania błędów. Przykładowo, jedna z dodatkowych zasad pozwala na to, by w przypadku braku możliwości zbicia pionka w ruchu, który by na to pozwalał, przeciwnik usunął zbitego pionka przed swoim ruchem.
Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo remisu w zawodach, często stosuje się system głosowania. Karta jest losowana z wyboru, każda z otwierającą sekwencją trzech ruchów rozpoczętą przez czarne. Białe rozpoczynają dobrowolną grę od czwartego ruchu. Ponieważ w tym wariancie powstaje asymetria, sytuacja jest odwracana w drugiej grze, często jako część sekwencji gier.