Szachy to gra umiejętności i strategii, w którą mogą grać gracze na każdym poziomie, od początkującego do arcymistrza. Pierwszym krokiem jest poznanie sposobu poruszania pionami i podstawowych zasad gry.
Celem gry jest zbicie króla przeciwnika. Gracze na zmianę poruszają jedną figurą na raz - biały pionek wykonuje pierwszy ruch.
Szachownica ma 64 naprzemiennie kolorowe ciemne i jasne pola. Każdy gracz ma króla z krzyżem na szczycie, hetmana z koroną na szczycie, dwie wieże z wierzchołkami w kształcie zamku, dwóch gońców oznaczonych rozcięciami lub skosami, dwóch skoczków z głową konia i osiem pionków. Gracze stoją naprzeciwko siebie, a jasny kwadrat znajduje się w prawym dolnym rogu planszy każdego z nich. Aby przygotować planszę, każdy gracz umieszcza pionki swojego koloru po swojej stronie planszy. Wieże znajdują się w rogach, skoczki na sąsiednich polach, gońce obok, a hetman na środkowym polu swojego koloru, z królem na sąsiednim polu. Osiem pionków zajmuje rząd przed głównymi figurami.
Król i hetman mogą poruszać się w dowolnym kierunku: po przekątnej, w bok, do tyłu lub do przodu na dowolne niezajęte pole. Król może poruszyć się tylko o jedno pole w każdej turze, ale hetman może przejść dowolną odległość, jeśli nie ma przeszkód. Zarówno król, jak i hetman przejmują pion przeciwnika, lądując na jego polu i usuwając go z planszy. Król nigdy nie może poruszać się bezpośrednio obok drugiego króla.
Goniec i wieża mogą poruszać się na dowolną odległość w jednym kierunku w każdej turze. Wieża porusza się tylko poziomo lub pionowo, podczas gdy goniec porusza się tylko po przekątnej. Nie mogą przeskakiwać ani zastępować pionów własnego koloru, ale mogą przejąć pion przeciwnika, lądując na jego polu i usuwając go.
Wieża może również współpracować z królem, aby wykonać ruch roszady jeden raz w grze. Król przesuwa się o dwa pola w lewo lub w prawo w kierunku wieży, a wieża przesuwa się na pole po drugiej stronie króla. Roszada może nastąpić tylko wtedy, gdy obie figury jeszcze się nie poruszyły, pola między nimi nie są zajęte, a król nie jest w szachu, nie porusza się w szachu ani nie wykonuje roszady przez atakowane pole.
Skoczki zawsze porusza się po wzorze "L" składającym się z trzech pól i może przeskakiwać nad pionami dowolnego koloru. Porusza się w lewo, w prawo, do przodu lub do tyłu o jedno lub dwa pola i obraca się o jedno lub dwa pola, tworząc wzór "L". Jeśli pole, na które się porusza, jest zajęte przez przeciwną figurę, skoczek przechwytuje ją i usuwa. Skoczek jest jedyną figurą, która może przeskakiwać nad innymi figurami.
Gracz może przesunąć pionka o jedno lub dwa pola do przodu w pierwszym ruchu, ale za każdym kolejnym razem może przesunąć go tylko o jedno pole do przodu. Pionek może zbić figurę na dowolnym polu sąsiadującym z nim po przekątnej, a następnie zająć to pole. Pionek nigdy nie może poruszać się do tyłu, tylko do przodu.
Pionek może zostać zbity przez innego pionka "en passant" lub w przelocie, gdy zaczyna od przesunięcia się o dwa pola. Jeśli wyląduje obok pionka przeciwnika, pionek ten może go zbić i przesunąć na pole, nad którym przeskoczył. Ten nietypowy ruch można wykonać tylko natychmiast - jeśli czeka się do następnej tury, nie jest to możliwe.
Gdy pionek osiągnie ósmy i ostatni poziom lub rząd, może zostać przekształcony w gońca, skoczka, wieżę lub hetmana.
Kiedy pionek atakuje króla przeciwnika, mówi się, że król jest "w szachu". Atakowany król może uniknąć szacha, przesuwając swojego króla na pole, które nie jest atakowane, przechwytując atakującą figurę lub umieszczając pionka lub figurę między swoim królem a atakującym. Gdy król nie ma możliwości ucieczki przed atakiem, zostaje zaszachowany, a przeciwnik wygrywa grę.
Gra może zakończyć się remisem na pięć różnych sposobów: w wyniku porozumienia, gdy nie ma wystarczającej ilości materiału do szachowania, w wyniku pata (żadna figura nie może wykonać legalnego ruchu), gdy pozycja zostanie powtórzona trzy razy, a jeden z graczy zgłosi pretensje do powtórzenia, oraz gdy żadna figura nie zostanie zbita i żaden pionek nie zostanie przesunięty przez pięćdziesiąt kolejnych ruchów.
Po zapoznaniu się z tymi podstawowymi zasadami można nauczyć się podstawowych taktyk, aby gra była jeszcze przyjemniejsza.
Kliknij tutaj, aby pobrać plik PDF z zasadami gry w szachy